Sedia membantu anda!

Hai, saya Emillia pengedar Shaklee anda di Bukit Beruntung, Bukit Sentosa, Rasa, Serendah & Rawang. Penghantaran ke seluruh Malaysia.

I'm Emillia Your Shaklee Independent Distributor at Bukit Beruntung, Bukit Sentosa, Rasa, Serendah & Rawang. Delivery throughout Malaysia.

"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday 12 May 2015

Bilakah gigi bayi mula tumbuh?

Bismillahirrahmanirrahiim..

Pada suatu masa dulu ramai menyangka bahawa jika bayi mempunyai gigi ketika dilahirkan, ia adalah tanda buruk. Pada hal proses pembentukan gigi bermula semenjak dari mereka dalam rahim lagi. Ini semua takdir Allah dan tidak ada kena mengena dengan nasib manusia.


Gigi awal, yang disebut sebagai ‘gigi susu’ adalah gigi yang sementara keluar daripada gusi. Inilah tanda kebesaran Allah apabila apabila gigi yang keluar tidak mengoyakkan gusi, tetapi gusi akan menjadi lembut bagi memudahkan laluan untuk pertumbuhan gigi.


Gigi susu akan mula tumbuh seawal tiga bulan dan mungkin ada yang agak lambat sedikit, sehingga berumur dua belas bulan. Kebiasaannya bayi akan mula mengeluarkan gigi antara enam hingga sembilan bulan.

Gigi akan tumbuh secara berpasangan, sebagai contoh jika satu gigi kacip telah keluar, akan diikuti oleh satu lagi gigi kacip, sebelum gigi-gigi jenis lain akan keluar.

Bayi perempuan biasanya mengeluarkan gigi lebih awal dari bayi lelaki.

Pada kebiasaannya gigi ini akan keluar mengikut usia (anggaran):

Gigi kacip bawah (2 batang): 6 bulan
Gigi kacip atas ( 2 batang) : 8 bulan
Set kedua gigi kacip atas (2 batang) : 10 bulan
Set kedua gigi kacip bawah (2 batang) : 10 bulan
Set gigi molar pertama (4 batang) : 14 bulan
Gigi taring (4 batang) : 18 bulan
Set gigi molar kedua (4 batang) : 2-3 tahun


Menangis kerana tumbuh gigi

Apabila gigi mula keluar dari gusi sudah semestinya, bayi akan merasa sakit kerana gusi menjadi bengkak. Tahap kesakitan yang dialami berbeza-beza ini bergantung kepada bayi itu sendiri. Ini bermakna ada bayi yang menangis kerana tidak tahan dengan kesakitan akibat keluar gigi dan ada bayi yang boleh tahan.

Kesakitan ini bermula seminggu sebelum gigi keluar dari gusi dan bayi merasa lega apabila giginya sudah keluar. Tanda biasa yang dapat dilihat pada bayi ialah air liur yang meleleh, mudah menangis tanpa sebab terutama waktu malam, demam yang rendah dan gusi yang bengkak.

Ada ibubapa yang perasan bayi mereka mula menghisap dan menggigit jari atau mainan mereka bagi mengurangkan rasa sakit. Ia akan hilang dengan sendiri tanpa perlu mendapatkan rawatan, kecuali ia bertambah teruk.

Selain itu mungkin terdapat ruam di muka bayi akibat air liur yang keluar dengan banyak.

Sumber: drzubaidi.com

#Ingin menjana pendapatan 3-5 angka hanya dari rumah?     
#Anda sedang mencari produk kesihatan untuk anda dan seisi keluarga?
#Anda mencari konsultasi terbaik dari pengedar produk kesihatan anda?

Saya sedia membantu!!
 
Lots of love,  

Emi | 0132226473
Shaklee ID | 1102784
Pearl V-TA
When Health Matters Most

Anda rasa post ini bermanfaat? Feel free to like and share. Sebarkan bahagia.

No comments:

Post a Comment